Psihologii asupra tranzactionarilor

11 iunie 2014 transfer bani

Articol scris de David Mitran

In cazul in care vorbim despre tranzactii, putem spune ca acestea sunt de mai multe feluri iar in spatele fiecarei metode se afla psihologia pe baza careia este dusa la bun sfarsit metoda. Astazi vom vorbi despre aceste tipuri de psihologii si am ales sa pastram numele acestora in limba engleza pentru ca, in cazul in care vrei sa cauti mai multe informatii, sa stii exact ce trebuie sa accesezi.

The Bandwagon – Acest caz este atunci cand o persoana merge odata cu valul si nu este limitata de efectul unei piete si dupa cum puteti vedea oamenii fac acest lucru zilnic indiferent care ar fi domeniul in care tu te afli. Acest lucru se intampla atunci cand oamenii iau decizii in baza asteptarilor pe care le au oamenii ce-i inconjoara – marea majoritate a oamenilor a fost acolo. Atunci cand o masa de oameni actioneaza intr-o directie, grupuri mai mici sau indivizi individuali ii vor urma, indiferent care ar fi convingerile pe care acestia le au. Acest lucru poate fi observat cel mai bine atunci cand oamenii cumpara un lucru nu pentru ca ar avea nevoie de el, ci pentru ca lucrul respectiv se afla in trend. Este un obicei al pietei si acesta are foarte multe consecinte, oamenii urmand majoritatea pe baza unor informatii deloc relevante precum parerile sau barfele.

970x400_Market_Psychology

The Herd Mentality – imagineaza-ti o turma de vite care sta, relaxandu-se in mijlocul campiei, cand deodata, o vita aude ceva in departare si se inspaimanta. Acea vita incepe sa se ingrijoreze, sa faca zgomot, sa bata din picioare si reuseste sa inspaimante alte doua trei vite din jurul ei. Apoi, aproape instant, toata turma de vite este agitata si alearga catre gard din… cine stie ce motiv. Acest comportament il au si oamenii cand apar intr-o piata si efectul este similar ca la The Bandwagon. Cu toate acestea, in aceasta situatie, oamenii actioneaza ca un grup fara o directie planificata, lucru care se intampla de foarte multe ori in cazul unui regres sau esec al pietei.

Loss Aversion – Disposition Effect – Aceasta situatie apare de obicei atunci cand oamenii prefera sa isi taie din profituri si sa isi pastreze pierderile. Acest lucru se intampla atunci cand investitorii vand activele chiar daca preturile crescute si pastreaza ceva cand au o valoare mica.

Focusing – Cateodata, atunci cand nu exista foarte multa informatie disponibila, oamenii au tendinta sa considere de valoare orice informatie, oricat de mica ar fi, si ajung sa se bazeze pe ea in ciuda faptului ca este mai deloc semnificanta. Acest lucru face ca un investitor sa isi puna toata increderea intr-o bucatica de informatie in locul unei solutii generale. Un exemplu ar fi atunci cand valoarea Bitcoin a coborat si cand investitorii au auzit o singura informatie pozitiva (chiar daca nu era deloc semnificanta), acestia s-au avantat sa investeasca.

Optimism Bias – Acest lucru se intampla atunci cand investitorii considera ca totul merge grozav in tot timpul – paharul fiind mereu plin cu apa. Acest tip de investitori au tendinta sa puna mult prea multa incredere in tot ceea ce fac si astfel ajung sa se supraestimeze. Problema este ca sunt atat de optimisti incat acestia au tendinta sa nu observe consecintele negative.

The Ostrich Effect – Daca iti bagi capul in nisip, nimeni nu te poate vedea. Daca inchizi ochii, esti invizibil. Cam acesta ar fi efectul strutului si nu reprezinta nimic mai mult de o negare a unei situatii.Investitorii cu foarte putina experienta ajung sa aiba parte de incidente pentru ca nu ofera indeajuns de multa importanta situatiilor care conteaza cu adevarat.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *