Considerând natura pe care Bitcoin și tranzacțiile Bitcoin le au, este rezonabil să asumi că Bitcoin este un serviciu al societății informaționale ( SSI ), cu înțelesul unei directive e-commerce care a constituit o parte substanţială a legislației UE ce acoperă serviciile informaționale ale societății. În schimb, definit ca un astfel de serviciu, directiva e-commerce se referă la orice serviciu furnizat pentru remuneraţie ( primul criteriu ), la o distanță ( al doilea criteriu ), prin mijloace electronice ( criteriul al treilea ) și la cerința individuală al unui destinatar ( criteriul al patrulea ).
Înainte de toate, Bitcoin nu este un serviciu furnizat pentru remunerație, din moment ce Bitcoin este accesibil public și nu este furnizat de nicio entitate care ar putea implementa o politică de remunerație relevantă. În al doilea rând, poate fi susținut faptul că Bitcoin ca un sistem virtual de plată este furnizat de la distanță, acest lucru însemnând că serviciul este oferit fără ca mai multe părți să fie implicate simultan.
În al treilea rând, prin „mijloace electronice” înțelegem că serviciul este trimis în mod inițial și primit la destinație prin intermediul unor echipamente electronice pentru procesare și captare de date, și transmise , transportate și primite întru totul prin cablu, radio sau prin orice alte metode electromagnetice. Bitcoin pare să îndeplinească acest criteriu foarte bine.
În al patrulea rând, „cerința individuală” înseamnă că serviciul este oferit printr-o transmisie de informații în urma unei necesități. Relația dintre utilizatorul Bitcoin și rețeaua Bitcoin ar trebui analizate pentru a se determina dacă Bitcoin îndeplinește acest ultim criteriu al serviciului societății informaționale al directivei.
Un utilizator Bitcoin interacționează cu rețeaua Bitcoin prin intermediul unui portofel Bitcoin. Poate fi asumat faptul că instalarea portofelului Bitcoin constituie un fel de cerință pentru serviciu. Ar trebui notat că directiva serviciului societății informaționale distinge un număr de servicii care nu sunt considerate a fi furnizate la o cerere individuală a unui destinatar.
Acestea sunt serviciile oferite prin transmiterea informațiilor fără o cerere individuală pentru recepții simultane de un număr nelimitat de destinatari, incluzând TV-ul, radio-ul și altele. Unii pot spune că Bitcoin combină elementele serviciilor oferite și cele care nu sunt oferite la un nivel individual.
Pe de o parte, utilizatorii Bitcoin instalează portofelul Bitcoin, își generează o adresă Bitcoin și trimit mesaje despre tranzacțiile ce urmează să fie făcute în rețeaua Bitcoin. Pe de altă parte, analogia cu definiția oferită de directiva sericului societății informaționale, Bitcoin este o platformă de plată gratuit disponibilă și accesibilă de oriunde, oricând și oricui are echipamentul tehnic necesar precum calculatoare sau telefoane inteligente.
Așa cum am putut observa, prezența sau absența legală a unei cerințe individuale în cadrul furnizării al unui serviciu concret depinde atât de felul în care serviciul este transmis la utilizator prin cine știe ce canal protejat sau este transmis către public printr-un canal accesibil tuturor. În acest caz pentru platforma Bitcoin, nu există niciun canal prin care serviciul să fie transmis, din moment ce utilizatorii primesc serviciul de la rețeaua Bitcoin susținută de comunitatea de mineri Bitcoin.
Dintr-o altă perspectivă, o astfel de transmisie nu are loc în schema Bitcoin, din moment ce serviciul nu este centralizat. Poate fi susținut faptul că Bitcoin ca un serviciu este transmis prin mai multe puncte ale platformei, concept care nu este luat în considerare de directiva serviciului societății informaționale.
Astfel, Bitcoin nu îndeplinește primul și al patrulea criteriu al unui serviciu al societății informaționale. Mai mult de atât, această directivă a serviciului este văzută ca un serviciu furnizat de persoane individuale. Nu există niciun furnizor Bitcoin cu o natură dispersată și nu este controlat și/sau deținut de minei. În consecință, directiva serviciului societății informaționale în mod sigur nu se aplică la Bitcoin.
Întâmplător, Banca Centrală Europeană a concluzionat faptul că directiva nu poate acoperi tranzacțiile Bitcoin. Altă întrebare ar fi dacă directiva poate fi aplicată stakeholderilor Bitcoin precum comercianți și exchange-uri. Din moment ce Bitcoin nu este un serviciu al societății informaționale, aflarea acestui lucru depinde de natura și tipul serviciului oferit de acești stakeholderi.