Italia promulga o noua lege prin Directiva AML4 (Directiva 2015/859 UE), ce a fost introdusa prin publicarea in Jurnalul Oficial al Italiei a Decretului Legislativ 25 mai 2017, n. 90 (nr. 140 din 19 iunie 2017), privind reforma totala a Decretului legislativ 231/2007.
Parlamentul European nu a aprobat inca modificarea AML4 cu dispozitii privind reglementarea monedei virtuale (care va aparea probabil dupa dezbaterea in plen la sfarsitul lunii octombrie 2017), dar Italia anticipeaza modificarea anumitor prevederi, inclusiv schimbarea statusului Trade-rului ca entitate obligatorie in scopuri AML.
Ministrul italian al economiei a solicitat discutii cu privire la proiectul acestei legislatii propuse la inceputul lunii decembrie si a obtinut avizul Parlamentului. Noile reguli privind monedele virtuale sunt incluse in mai multe articole ale legii, precum si introducerea unui registru specific pentru schimbul valutar virtual.
Articolul 1 din Decretul legislativ 231/2007 (inlocuit prin Decretul legislativ nr.90 / 2017) defineste:
ff) Furnizor de servicii virtuale: orice persoana fizica sau juridica care furnizeaza servicii profesionale tertilor pentru utilizarea, schimbul, stocarea valutelor virtuale si pentru conversia din sau in monedele care au ca scop un mijloc de plata;
Qq) Moneda virtuala: reprezentare digitala a valorii care nu este nici emisa de o banca centrala sau de o autoritate publica, nici nu este atasata unei monede fiat legal stabilite, care poate fi utilizata ca mijloc de schimb pentru achizitionarea de bunuri si servicii si transferata, stocata si tranzactionata electronic.
Articolul 5 din Decretul legislativ 231/2007 (inlocuit prin Decretul legislativ nr. 90/2017) instituie si promulga entitatile obligate la AML, care sunt impartite in cinci categorii. Categoria de operatori non-financiari (articolul 5.5):
I) furnizorii de servicii implicati in utilizarea monedelor virtuale, care se limiteaza la conversia monedei virtuale de la sau la monedele legale.
Noua lege a AML – Decretul legislativ 231/2007 (inlocuit prin Decretul legislativ 90/2017) – defineste un furnizor de servicii virtuale si o moneda virtuala, limiteaza obligatia numai la traderi, chiar daca definitia este mai larga decat propunerea europeana.
In orice caz, cele doua definitii (trader-ul si moneda virtuala) sunt similare cu cele din textul propunerii Comisiei Europene COM (2016) 450:
Trader-ul: (g) furnizorii angajati in mod principal si profesional in servicii de schimb intre monedele virtuale si monedele fiat; (18) „monede virtuale” inseamna o reprezentare digitala a valorii care nu este nici emisa de o banca centrala sau de o autoritate publica, nici nu este atasata unei monede fiat legal stabilite, care nu are statut juridic de moneda sau de bani, dar este acceptata de persoane fizice sau juridice, ca mijloc de schimb si, eventual, in alte scopuri; si care poate fi transferata, stocata sau tranzactionata electronic.
Noua lege integreaza legislatia actuala pe Money Exchange, prin introducerea unui nou agent: Exchange Virtual Money. (Decretul legislativ 13 august 2010, nr.141, art.17-bis) prin art. 8 din D.Lgs. 90/2017 care introduce doua virgule noi in legea schimbului de bani:
„(8a) Dispozitiile prezentului articol se aplica, de asemenea, prestatorilor de servicii implicati in utilizarea monedei virtuale, astfel cum este definit la articolul 1 alineatul (2) litera (ff) din Decretul legislativ 231 si conform modificarilor ulterioare, in temeiul acestei dispozitii, includerea intr-o sectiune speciala a registrului mentionat la alineatul (1).”
Italia este primul stat european care promulga legi si implementeaza reguli privind statusul traderilor de monede digitale, cu o pozitie inovatoare; aceste modificari vor fi implementate de catre Ministerul Economiei.
sursa: http://www.europarl.europa.eu/oeil/popups/ficheprocedure.do?reference=2016/0208(COD)&l=en#tab-0
http://www.gazzettaufficiale.it/atto/serie_generale/caricaDettaglioAtto/originario?atto.dataPubblicazioneGazzetta=2017-06-19&atto.codiceRedazionale=17G00104&elenco30giorni=false
http://www.europarl.europa.eu/RegData/docs_autres_institutions/commission_europeenne/com/2016/0450/COM_COM(2016)0450_EN.pdf