Bitcoin concurează cu cel puțin două clase de produse: produse care facilitează comerțul bazat pe interes și monedele susținute de aur. Așa cum am mai spus până acum, este puțin probabil ca Bitcoin să facă niște pași majori în e-commerce-ul tradițional deoarece consumatorilor nu le pasă de respectiva anonimitate pe care Bitcoin o pune la dispoziție, preferă să compare prețurile bunurilor și serviciilor într-o monedă cu care sunt familiarizați și totodată vor să fie protejați împotriva fraudei.
Cu toate acestea, Bitcoin poate fi competitiv în segmentele microplăților și piețele lumii virtuale, unde consumatorilor le pasă mai puțin de prețurile într-o monedă cunoscută. Bitcoin este mult mai atractiv pentru aceștia care se simt apropiați de monedele susținute de aur, deoarece valoarea aceasta depinde de o resursă limitată, ci nu de discreția băncilor centrale.
E-commerce-ul tradițional
Creșterea de care a avut parte internetul a adus o cerere pentru sistemele de plată electronice. PayPal a ajuns să domine acest spațiu, oferind utilizatorilor să depună fonduri pe conturi prin intermediul cardurilor de credit sau transferurilor bancare. Companiile care au ales alternativa de a crea monede digitale care erau convertibile de la moneda existentă la altele, precum DigiCash, GoldMoney, Pecunix și așa mai departe, nu au avut succes, probabil datorită lipsa avantajelor competitive, incompetenței manageriale și activității legale dubioase.
Eșecul DigiCash este unul instructiv. Utilizatorii se pare că nu aveau nicio remușcare când introduceau online informații despre cardul de credit și nu le-a păsat despre puternica anonimitate pe care DigiCash o garanta. În mod similar, caracteristici fundamentale ale altor monede digitale s-au dovedit a fi pasive decât active. GoldMoney și Pecunix, de exemplu, au denominat aurul în schimbul dolarului, și marea majoritate a clienților nu ar fi fost interesați să cumpere și să caute produse cu un preț ce nu este afișat într-o monedă familiară.
În mod similar, este foarte puțin probabil ca Bitcoin să fie particular competitiv în e-commerce-ul tradițional. Marea majoritate a consumatorilor nu consideră că anonimitatea sau centralizarea sunt importante. Ei nu vor să cumpere produse reale în prețuri listate în Bitcoin în loc de dolari. Acestora nu le este frică de inflație și mai mult de atât, Bitcoin nu are capacitatea de a apăra utilizatorul de fraudă, pe când companii precum PayPal au investit milioane de dolari în protejarea clienților împotriva fraudei.
Cu toate acestea, este adevărat că unul din avantajele majore Bitcoin îl reprezintă costurile foarte reduse de tranzacționare.
Microplățile
Un alt tip de e-commerce implică plățile foarte mici, numite microplăți, pentru bunuri digitale. Deoarece costurile tranzacționare prin intermediul procesoarelor de plată sunt foarte mari, a face, să spunem, 10 plăți de 30 de cenți fiecare ( oriunde pe internet ), este aproape impracticabil.
Plățile de până în 99 de cenți sunt considerate ca fiind microplăți, însă companii ca Apple nu au avut nicio problemă în practicarea acestor tipuri de plăți de 99 de cenți cu cardul de credit. Servicii ce implică o plată atât de mică sunt în mare parte inexistente.
Odată cu faptul că cardurile de credit au devenit mai puțin comune pentru procesul de finanțare a conturilor online, costurile tradiționale sunt foarte aproape de a fi eliminate, probabil la fel ca în cazul microplăților prin cadrul PayPal.
Bitcoin ar putea fi competitiv în acest spațiu deoarece are, așa cum am mai menționat, costuri foarte mici de tranzacționare. Mai mult de atât, denomimarea în non-dolari este mai puțin importantă în această piață.
YouTipIt este un serviciu de microdonații care le oferă persoanelor posibilitatea de a dona către website-uri sau afaceri cu bitcoini. Cu toate acestea, un competitor care se bazează pe monede fiat și PayPal există – acesta se numește Flattr, iar în fața acestuia servicii precum YouTipIt vor putea reprezenta concurența doar dacă oferă servicii mai bune, mai calitative.